Mustien viikkojen myynti oli muoti- ja urheilukaupoissa vaisua. Viime vuoteen verrattuna muotikaupan myynnin arvo laski marraskuussa -6,3 % ja myytyjen tuotteiden kappale- ja parimäärät -11,2 %. Urheilukaupan myynti laski -7 %.

Muotikaupassa marraskuussa kasvoi vain miesten vaatteiden verkkomyynti +11,7 %. Urheilukaupassa talviset kelit kasvattivat mm. suksien myyntiä + 56 % ja jääurheiluvälineiden myyntiä 10,7 %.

Marraskuun loppuun muodin kulutuksen arvo on kasvanut 2,4 %, mutta volyymi laskenut – 9 %:lla. Kulutuksen paino on jälleen siirtynyt verkko-ostosten puolelle. Verkkomyynnin arvo on vuoden alusta kasvanut 4,8 %.

Vuoden alusta urheilukauppa on laskenut -3,0 %. Myyntimäärät ovat kasvaneet 2,0 %.

Odotukset lähikuukausille vaisut

Muoti ja urheilukaupan barometrin mukaan alan odotukset ovat tummuneet, mutta myönteiset ilmiötkin ovat vahvistuneet.

Viime vuoden jouluna alan yrityksiä vaivannut työvoimapula on ohi. Alan inflaatio on myös hidastumassa. Nyt kaupoissa on tuotteet, jotka on valmistettu kalliiden raaka-ainehintojen ja tuotantokapeikkojen aikana, mutta hintojen nousu on selkeästi taittunut.

Tavarapulan aikana liian suuriksi kasvaneet varastot ovat normalisoitumassa eikä tavarapulaa enää juurikaan ole.

Kuluttajien ostovoiman paraneminen ei vielä näy muoti- ja urheilukaupoissa. Heikentynyt kysyntä, ja asiakkaiden määrän väheneminen koetaan suurimpana ongelmana varsinkin muotikaupoissa. Muotikauppaa vaivaa valtakunnallisesti keskustojen saavutettavuuden heikkeneminen, mistä varsinkin Helsinki on varoittavin esimerkki.

Sääntelytsunami uhkaa nostaa hintoja vain EU:ssa

Alan huoleksi on noussut EUn halu vähentää tekstiilien kuluttamista. Yrityksiä uhkaa nyt säädöstulva, joka tulee nostamaan vaatteiden ja kenkien hintoja.

”Yhtäältä korostetaan kuluttajien valinnan vapautta ja oikeuksia sekä vastuullisuutta, mutta samalla tehdään tekstiilialasta raskaasti säädösohjattu sektori. Tuottajavastuu, tuotepassi, merkintämääräykset jne. tuovat uusia ylisuuria velvoitteita alalle, jossa 9 kymmenestä yrityksestä on mikroyrityksiä, joilla ei ole rahkeita velvoitteiden täyttämiseen. Säädöksistä on tulossa suoranainen este uusien yritysten synnylle EU:ssa ja samalla kuluttamista ohjautuu EUn ulkopuolisiin verkkokauppoihin, joihin velvoitteet ja kustannukset eivät ulotu”, harmittelee Muoti ja urheilukauppa ryn toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää.

Suomessa vaatteiden kulutusmäärät ovat pudonneet vuodesta 2013 yhteensä 13 prosentilla. Pääsyitä ovat väestön vanheneminen, alhainen syntyvyys ja kuluttajien ostovoiman lasku sekä turismin väheneminen.

Suomalaisten ennustetaan ostavan vuonna 2023 muodin ja urheilun tuotteita yhteensä 4,7 miljardilla eurolla. Vaatteita 3,2 miljardilla ja kenkiä 650 miljoonalla.

 

Lisätietoja: Velimatti Kankaanpää, toimitusjohtaja, Muoti- ja urheilukauppa ry, +358 400 600 037, velimatti.kankaanpaa@muotijaurheilukauppa.fi

Osoitetiedot

  • Käyntiosoite:
    Eteläranta 10
    00130 HELSINKI
  • Laskutusosoite:
    OVT 003722230018
    Verkkolaskun välittäjä: 003708599126 Open text

Yhteystiedot

  • Puhelin: 0400600037

Seuraa Twitterissä