Suomalaiset leikkaavat vaate ja kenkäostoja ja ulkona syömistä, jos tulot laskevat. Second hand -ostaminen on vakiintunut asemansa Suomessa ja se on myös muotia.

Jos tulot laskevat, kuluttajat vähentävät herkimmin vaatteiden ja kenkien hankintoja. Selviää Innolinkin syyskuun lopussa tehdyssä kuluttajatutkimuksessa.

Tulokset vahvistavat tilastoista tutun ilmiön. ”Vaatteista ja jalkineista ollaan valmiita vähentämään herkimmin, jos taloudessa tulee tiukkaa.” vahvistaa Muoti ja urheilukauppa ryn toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää.

Erot säästökohteissa ovat kuitenkin pienet ja esimerkiksi ulkona syömistä ollaan valmiit vähentämään lähes yhtä herkästi pukeutumisen kanssa. Kulutusherkkyys on myös hyvin tilannesidonnainen ja voi muuttua nopeasti. Edelleen esimerkiksi palkka- ja veronpalautuspäivät näkyvät muotikauppojen kassoilla.

Isompien hankintojen kuten autojen ja asumisen hankintojen muutokset heijastuvat tällä hetkellä pukeutumisen kulutukseen hyvin poikkeavasti. Muodin kulutuksen arvo on kasvanut vuoden alusta 4,9 % mutta volyymi on laskenut -8,9 %.

Pukeutumisen osuus kotitalouksien kulutuksesta on pitkällä aikavälillä laskenut. Syynä ovat kuluttajien ostovoiman lasku, väestön ikääntyminen ja alhainen syntyvyys.

Kuluttajat seuraavat somessa muotia odotettua vähemmän

Vain neljä % vastaajista tunnusti seuraavansa muotia sosiaalisessa mediassa ja 64 % ilmoitti, ettei some vaikuta ostoksiin mitenkään. Eniten pukeutumista seurataan Instagramia ja Facebookia

Vastuullisuus vakiintunut yritysten toimintaan

Suomalaiset kiinnittävät pukeutumisen hankinnoissaan vastuullisuuteen muita käyttötavara tuotteita vähemmän. Tämä saattaa johtua siitä, että vastuullisuus on vakiinnuttanut asemansa vaate ja kenkä yritysten toimintaa.

”Vastuullisuus on nähtävä kokonaisuutena, siinä on monia näkökulmia ja kuluttajat painottavat eri asioita.” Tiivistää S-ryhmän vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa.

 Kuluttajat pitävät vaate ja kenkähankinnoissa tuotantoketjun vastuullisuutta tärkeimpänä ja verkko-ostosten päästöjä vähiten tärkeinä.

Second hand nosteessa

Komissio on osana vihreää siirtymää asettanut tavoitteeksi lisätä tuotteiden vuokrausta ja uudelleen käyttöä. Tutkimuksen tulokset tukevat jo toimivia liiketoimintamalleja. Suomalaiset vuokraisivat ja vuokraavat lähinnä juhlavaatteita, laukkuja ja urheiluvälineitä

Kun kuluttajat ovat ostovoiman laskun myöstä vähentäneet hankintoja, vaatteiden second hand kauppa on kasvanut vuoden alusta 18 %. Vaatteiden second hand- kulutuksen kasvua selittää paitsi myynti- ja ostopaikkojen määrän kasvu myös muoti. Muodin suurkuluttajat ostavat myös second handiä, koska se on muotia juuri nyt.

”Tekstiilien kestävän elinkaaren pidentäminen on kasvava trendi.  Monet kansainväliset brändit ja kaupat perustavat second hand -alustoja, joiden avulla ne pääsevät kilpailemaan kasvavista second hand -markkinoista.”, Elomaa toteaa.

Tulokset perustuvat Innolinkin syyskuussa tekemään kyselytutkimukseen, johon vastasi 1124 ihmistä

Suomalaisten ennustetaan ostavan vuonna 2023 muodin ja urheilun tuotteita yhteensä 4,7 miljardilla eurolla. Vaatteita 3,2 miljardilla ja kenkiä 650 miljoonalla.

 

Lisätietoja: Velimatti Kankaanpää, toimitusjohtaja, Muoti- ja urheilukauppa ry, +358 400 600 037, velimatti.kankaanpaa@muotijaurheilukauppa.fi

Osoitetiedot

  • Käyntiosoite:
    Eteläranta 10
    00130 HELSINKI
  • Laskutusosoite:
    OVT 003722230018
    Verkkolaskun välittäjä: 003708599126 Open text

Yhteystiedot

  • Puhelin: 0400600037

Seuraa Twitterissä