Kuluttajien ostokäyttäytyminen ja asenteet vastuullisuutta kohtaan ovat ristiriidassa keskenään. Vastuullisuus on ollut ajankohtainen teema muoti- ja urheilukaupoissa jo pitkään. EU:ssa erilaiset vastuullisuuteen liittyvät säädökset nostavat tuotteiden hintoja, mutta kiinalaisyhtiöiden halvat hinnat ja tehokas logistiikka saavat asiakkaat puolelleen. 

Erilaiset sääntelyt uhkaavat mikroyritysvaltaista kaupan alaa. Tuottajavastuun muutokset voivat nostaa hintoja jopa 1,6 prosenttia ja myös tuotteisiin liitettävän tietomäärän hallinnointi nostaa hintoja EU:ssa.

Samaan aikaan kun EU:ssa hinnat nousevat sääntelyiden myötä, voivat kiinalaiset verkkokaupat kiertää monet näistä velvoitteista. Se mahdollistaa äärimmäisen edulliset hinnat.

Alhaisen hinnoittelun ja tehokkaan logistiikan yhdistelmä houkuttelee asiakkaat puolelleen.

Postilähetysten arvo Kiinasta on kahden viime vuoden aikana moninkertaistunut. Kiinasta lähetetään paljon yksittäispakattuja tuotteita, joiden elinkaarta ei ole edes tarkoitettu pitkäksi. Tuotteissa on myös riskejä kuluttaja- ja tuoteturvallisuuden kannalta. Edulliset hinnat kuitenkin saavat asiakkaita puolelleen vastuullisuuden kustannuksella. Edes haastava palautusoikeus ei ole aina kuluttajille hidaste ostaa edullista tuotetta.

“Alihinnoiteltujen tuotteiden ansiosta tuotteita saatetaan tilata useita kappaleita sovitukseen, ja huonosti istuvat vain heitetään pois. Tällainen toimintatapa on täysin ristiriidassa  vastuuta kantavan kuluttamisen kanssa”, kertoo Velimatti Kankaanpää, Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja.

Lisätietoja:

Velimatti Kankaanpää, toimitusjohtaja, Muoti- ja urheilukauppa ry,

+358 400 600 037, velimatti.kankaanpaa@muotijaurheilukauppa.fi

TULLI: Tuontitilasto:

Osoitetiedot

  • Käyntiosoite:
    Eteläranta 10
    00130 HELSINKI
  • Laskutusosoite:
    OVT 003722230018
    Verkkolaskun välittäjä: 003708599126 Open text

Yhteystiedot

  • Puhelin: 0400600037

Seuraa Twitterissä