Eurooppalaiset verkkokaupat saavat kilpailuetua saavutettavuudesta. Muodin verkkokauppa kasvoi viime vuonna 24 prosenttia ja urheilun 27 prosenttia. Kuluttajien luottamuksen kasvu ja kulutuksen lisääntyminen on vaarassa valua halvemman arvonlisäveron maihin.

Ulkomaiset verkkokaupat kasvattavat vakaasti asemiaan Suomessa. Muotikaupassa verkko-ostosten määrä ulkomailta Suomeen kasvoi viime vuonna lähes 40 miljoonalla eurolla. Kasvua kertyi 23,8 prosenttia. Kaikesta muotikaupasta ulkomaisen verkkokaupan osuus on 6,7 prosenttia.

Urheilukaupassa vastaavasti ulkomailta tehtyjen verkko-ostosten kasvua kertyi 11 miljoonaa euroa (+27,3 %), ulkomaisen verkkokaupan osuuden noustessa 5 prosenttiin koko urheilukaupasta.

Taantuma leikkasi neljässä vuodessa kenkä- ja vaatemarkkinoista lähes 400 miljoonaa euroa, mikä on noin 13 prosenttia markkinoiden arvosta.

”Helmikuussa kuluttajat ensimmäisen kerran vuosiin ostivat keskihinnaltaan kalliimpia tuotteita, mikä osaltaan kertoo kulutuslaman päättymisestä.  Kuluvana vuonna niin muotikaupan kun urheilukaupankin odotetaan kasvavan vajaan kaksi prosenttia”, kertoo toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää, Tekstiili- ja muotialat TMA ry.

Eurooppalaisista esimerkeistä tulee ottaa oppia kuntien päätöksenteossa. Kankaanpään mukaan verkosta ostamisen helppous houkuttaa kuluttajia, koska ostaminen ei ole liikenneyhteyksiin tai parkkipaikkoihin sidottua. Kaupunkikeskustojen elävänä pysyminen on pitkälle muoti- ja urheilukauppojen sijoittumisesta kiinni. Hollannissa joidenkin kaupunkien keskustoissa enää noin puolet myymäläpaikoista on käytössä.

Verkosta ostetaan luontevimmin tuotteita, joiden hankinta ei vaadi opastusta. Esimerkiksi urheiluvälineitä hankkiessaan asiakas usein kaipaa myyjän asiantuntemusta ja mahdollisuutta kokeilla tuotetta.

”Kuluttaja arvostaa yhä enemmän myös nopeutta. Kivijalkakaupan etuna on, että asiakas saa heti mitä haluaa. Nopein ja asiakasystävällisin palvelu voi syntyä esimerkiksi verkon ja kivijalkakaupan yhdistelmänä. Kaupan tuleekin vahvistaa palvelukokonaisuuksiensa saumattomuutta ja kehittää erilaisia toimitustapoja”, toteaa Kankaanpää.

Euroopan unionin alueella verkko-ostosten tekemistä yli rajojen suosii osittain myös hinta. Suuret verkkokaupat eivät hinnoittele erikseen pieneen Suomeen, jossa paikallisia toimijoita sitoo korkeampi verokanta. Suomen Tukkukauppiaiden Liitto otti kantaa ulkomaisten verkkokauppojen veroetuun maaliskuun alussa kannattamalla arvonlisäverotuksen avarakatseista uudistamista.

Lisätietoja: Velimatti Kankaanpää, Tekstiili- ja muotialat TMA, +358 400 600 037, veli-matti.kankaanpaa@textile.fi

Tekstiili- ja muotialat TMA ry edustaa vaate-, urheilu- ja kenkäkauppaa. Sen jäseniä ovat muoti- ja urheilukaupan ketjut, tavaratalot ja marketit sekä tavarantoimittajat. www.textile.f

Osoitetiedot

  • Käyntiosoite:
    Eteläranta 10
    00130 HELSINKI
  • Laskutusosoite:
    OVT 003722230018
    Verkkolaskun välittäjä: 003708599126 Open text

Yhteystiedot

  • Puhelin: 0400600037

Seuraa Twitterissä